Digitale transformatie voor Mathot Medische Speciaalzaken
Mathot Medische Speciaalzaken heeft een digitale transformatie ondergaan op IT-vlak om de bedrijfsvoering optimaal te kunnen blijven faciliteren. De leverancier van medische middelen zoals stoma-, incontinentie- en wondverzorging en medische bandages aan particulieren, staat sinds de oprichting in 1897 voor een persoonlijke benadering in de zorg aan cliënten.
Vanuit 7 vestigingen en 12 aanmeetlocaties leveren ongeveer 150 medewerkers toonaangevende zorg aan cliënten in Noord- en Zuid-Holland, Friesland en Flevoland. Daarbij wordt nauw samengewerkt met ziekenhuizen en thuiszorginstellingen met als achterliggende gedachte ‘Samen Zorgen’.
Logistieke proces
Nederland telt bijna dertigduizend stomapatiënten waarvan ongeveer een tiende cliënt bij Mathot is. Voor incontinentie- en wondverzorgingscliënten ligt dat aantal vele malen hoger. Cliënten plaatsen hun bestelling via de website of telefonisch. Jaarlijks verstuurt Mathot vanuit het centrale magazijn in Halfweg zo’n 50.000 pakketjes via DHL. Met deze getallen is het bijzonder de persoonlijke aandacht ook in het logistieke proces terug te zien. De eerste aflevering bij nieuwe cliënten doet de eigen rijder van Mathot. Remco van Bemmel, Operationeel directeur bij Mathot: “Wij doen dit met opzet omdat we geloven dat de materie draait om vertrouwen. En dat vertrouwen moet je winnen en eenmaal gewonnen, koesteren.”
“IDB4ict is een serieuze partner die al meer dan twintig jaar meedenkt met de visie die Mathot heeft op haar bedrijfsvoering en de ontwikkelingen in de markt.”
Digitale transformatie
Om cliënten zo goed mogelijk te ondersteunen, is een goed werkende IT-infrastructuur voor medewerkers van Mathot daarbij van enorm belang. Ronald Santing, Proces Management & ICT bij Mathot: “Al meer dan twintig jaar denkt IDB4ict als serieus partner mee met de visie die Mathot heeft op haar bedrijfsvoering en de ontwikkelingen in de markt. In die verstandhouding beoordelen we samen van tijd tot tijd de gehele infrastructuur. We nemen alles onder de loep genomen en handelen wanneer nodig.”
Na een van die strategische gesprekken is de keuze gemaakt om met het bedrijfsnetwerk over te gaan naar een private cloud in het datacenter van IDB4ict. Jan Kamphuis, IT Specialist bij IDB4ict over deze digitale transformatie: “Dit stelt Mathot is staat om gebruik te kunnen maken van alle voordelen die een datacenter biedt op het vlak van airconditioning, stroomvoorziening, security en redundantie. We hebben een nieuwe Remote Desktop Farm voor hen ingericht. Zo werkte het bedrijf al vele jaren, het verschil is dat ze hier nu geen eigen hardware meer voor nodig hebben. Lokaal staat alleen nog een server voor de printer zodat medewerkers sneller kunnen inloggen.” Ronald Santing vult aan: “Dit maakt ons flexibeler en brengt de kosten voor energie en beheer aanmerkelijk naar beneden.”
Microsoft 365 optimalisatie
Voor de coronapandemie werkten al veel Mathot medewerkers vanuit huis, tijdens en na die periode zijn dat er veel meer geworden. Als gevolg daarvan is besloten om de mogelijkheden van Microsoft 365 verder te optimaliseren. Uit security oogpunt is ook Multi Factor Authentication (MFA) toegepast. Jan Kamphuis: “Dat hebben we samen projectgewijs aangepakt. Zo leggen we nu de laatste hand aan de inrichting van Microsoft Teams.”
“De gehele infrastructuur beoordelen we samen van tijd tot tijd. We nemen alles onder de loep genomen en handelen wanneer nodig.”
Werkplekbeheer
De overgang naar de Virtual Private Cloud in het datacenter betekent voor IDB4ict na al die jaren een andere manier van beheer en onderhoud. Jan Kamphuis: “We richten ons veel meer op het proactief monitoren van de private cloud omgeving. Daarnaast blijft advisering in te nemen stappen een punt van aandacht. Werken vanuit de cloud betekent namelijk dat je als organisatie nog beter moet nadenken over bijvoorbeeld de aanschaf van applicaties en apparatuur. Deze hebben namelijk invloed op de private cloud omgeving of consequenties op sercurity vlak dus daar moet je samen goed over overleggen. Strategie blijft dan ook een belangrijk woord.”
Jan Kamphuis
It Specialist
Klantverhalen
Relevante verhalen
Hieronder vind je een selectie uit diverse klantverhalen die er over diverse onderwerpen zijn geschreven.