Matex Deuren neemt security awareness serieus
Medewerkers van Matex Deuren hebben met goed gevolg deelgenomen aan de Security Awareness Workshops van IDB4ict. Het is een van de maatregelen die de bedrijfsdeurenproducent uit De Meern neemt op het vlak van security van het bedrijfsnetwerk en de IT-omgeving.
Al meer dan 50 jaar ontwerpt, produceert, levert en onderhoudt Matex Deuren industriële toegangsdeuren voor diverse branches. Vanuit het hoofdkantoor in De Meern en op de nevenvestiging op luchthaven Schiphol werken zo’n 65 medewerkers, waarvan 25 medewerkers op kantoor en 40 medewerkers in de assemblage en buitendienst, er hard aan dat klanten hun panden altijd kunnen betreden. En ongewenste bezoekers veilig weren. Daarbij gaat Matex Deuren uit van het motto ‘Voor iedere situatie ontwerpen we een passende deur’.
“Bewustwording is geen eenmalige aangelegenheid, maar een terugkerend iets. Cybercriminelen verzinnen immers steeds andere manieren om bedrijven aan te vallen.”
Security Awareness workshops
Fysiek bezoek van ongewenste lieden aan je bedrijf tegenhouden is net zo belangrijk als het bestrijden van cyberbezoek. Daarom heeft Matex Deuren IDB4ict benaderd om een aantal Security Awareness workshops te geven. Nico Boom, Security Officer en Microsoft Consultant van IDB4ict heeft deze trainingen verzorgd: “De medewerkers zijn op de hoogte gebracht van de laatste cyberdreigingen en hoe ze daar in hun dagelijkse werk op kunnen reageren. Bewustwording is hierin het sleutelwoord. Het is namelijk geen eenmalige aangelegenheid, maar een terugkerend iets. Cybercriminelen verzinnen immers steeds andere manieren om bedrijven aan te vallen.” Huib Sterk, Orderverwerker/Werkvoorbereider en medeverantwoordelijke voor IT bij Matex Deuren vult aan: “In kleine groepen was alle ruimte voor het ingaan op actuele situaties en het stellen van vragen. Het is een hele praktische workshop. Een mooi voorbeeld was de vraag ‘Vergrendel jij je PC als je even wegloopt van je werkplek?”.
APK Check ICT blijft belangrijk
Matex Deuren is al zo’n tien jaar klant bij IDB4ict. Aanleiding was eind 2012 de ICT APK Check waar toen uit kwam dat er behoefte was aan uitbreiding van de opslagmogelijkheden, vernieuwing van hardware, aanscherping van securitymaatregelen en een redundant uitvoering van de servers. Zodat er, bij uitval van een server, wel doorgewerkt kon worden. Huib Sterk: “Onze IT-omgeving moet krachtig genoeg zijn om de dagelijkse workload voor de productie aan te kunnen. Wij gebruiken bijvoorbeeld ons ERP, specifiek voor productie- en assemblagebedrijven, handelsbedrijven, service- en onderhoudsbedrijven en technische handelsbedrijven, heel intensief. Dat moet wel blijven draaien.” Gerben de Leeuw, IT Architect bij IDB4ict: “Indertijd hebben we daarvoor een infrastructuur opgezet waarop medewerkers inloggen en zij bijvoorbeeld het ERP-systeem en Autodesk kunnen gebruiken.”
Inmiddels verzorgt IDB4ict voor Matex Deuren al weer vele jaren een deel van het werkplekbeheer en de conditie van de serveromgeving. Via de periodieke APK Checks zien Matex Deuren en IDB4ict dat zo’n Check belangrijk blijft. Frank Luteijn, IT Specialist bij IDB4ict: “Elke ICT APK Check is er om vast te stellen wat de status van de IT-omgeving is én welke punten er opgepakt moeten worden voor verbetering.” Huib Sterk vertelt: “Onze serveromgeving is onlangs op een heleboel punten weer helemaal doorgelicht. Als gevolg daarvan voert IDB4ict naast software updates ook updates uit van de virtualisatieomgeving. Daarnaast krijgen de servers een upgrade en pakken ze security punten op zodat we weer bij zijn.”
“IDB4ict zorgt er al jaren voor dat de IT-basis van de organisatie goed is én blijft. Met snelle service ,persoonlijk contact en echte betrokkenheid met onze werkomgeving. Én alle ICT-onderdelen onder één dak.”
Samenwerking Matex Deuren en IDB4ict
Frank Luteijn: “Een gesprek naar aanleiding van een ICT APK-rapport voeren we ook om met Matex Deuren verder te kijken dan vandaag en morgen. Over een aantal jaar staat de beslissing over vernieuwing van het serverpark voor de deur. Daar gaan we wel nu al over in gesprek, zodat je bij beslissingen op korte termijn al rekening houdt met de wens voor de toekomst.” Een van die beslissingen is de overgang naar een online back-up oplossing. Frank Luteijn: “Zo’n back-up naar de cloud is tegenwoordig veel betaalbaarder. Het scheelt behoorlijk wat tijd en aandacht voor degene bij Matex Deuren die verantwoordelijk is voor de back-up.”
Huib Sterk: “Wij worden altijd goed op de hoogte gehouden door IDB4ict over nieuwe ontwikkelingen die voor ons verbeteringen kunnen bieden. Zij zorgen er al jaren voor dat de IT-basis van de organisatie goed is én blijft. Met snelle service, persoonlijk contact en echte betrokkenheid met onze werkomgeving. Én alle ICT-onderdelen onder één dak.”
Pascal Berendse,
IT Manager
Klantverhalen
Relevante verhalen
Hieronder vind je een selectie uit diverse klantverhalen die er over diverse onderwerpen zijn geschreven.